Nisjesatsing gir sterk byråvekst i Storm
Fjoråret ga sterk vekst for Storm Communications og Storm Samfunn. Nå får de et nytt medlem i familien.
PR-byrået Storm Communications hadde en omsetning på 25,9 millioner kroner og et resultat før skatt på 5,7 millioner kroner i 2022. Selskapet eies av byråpartnerne sammen med Storm Holdings, der Petter Stordalen, Per Valebrokk og Marius Parmann er aksjonærer.
– Vi har hatt flere år med god og lønnsom vekst. Det var også tilfellet for 2022, sier byråleder Marius Parmann.
Rendyrker nisjer
I fjor ble Storm Communications rendyrket som et byrå innen selskapskommunikasjon og posisjonering, mens tjenester innen politikk og myndighetskontakt ble skilt ut i det nye byrået Storm Samfunn. Det gjør at 2022- og 2021-tallene til Storm Communications ikke er helt sammenlignbare.
I 2021 utgjorde om lag en femtedel av omsetningen på 27,1 millioner kroner i Storm Communications tjenester som i dag ligger i Storm Samfunn. Den totale omsetningen for de to byråene utgjorde 33,5 millioner kroner i 2022, en samlet vekst på 24 prosent fra 2021.
Storm Samfunn ledes av Julie Remen Midtgarden. Hun kunne tidligere i år rapportere om en omsetning på over syv millioner kroner i sitt første driftsår.
Ett Storm-team
– Strategien med å tilby en bredde av kommunikasjonstjenester gjennom nisjebyråer fungerer godt. Det gjør at vi tiltrekker oss de beste folka, noe kundene legger merke til, sier Parmann.
– Fjoråret ble brukt til å rendyrke byråene og finne en samarbeidsform der kundene opplever oss som ett Storm-team. Det gjør oss enda mer attraktive for å bidra til å løse tøffe kommunikasjonsutfordringer for kundene. 2022 var et år som også bar preg av flere større krisekommunikasjonsoppdrag, et område der vi stadig oftere er top-of-mind, fortsetter han.
Storm Communications fikk også på plass Thomas Holst-Hansensom ny partner i fjor. Han er tidligere redaksjonssjef i «Skavlan» og har jobbet i Storm Communications siden 2019.
– Vi har brukt tid på å etablere et godt partnerløp, og var klare for å invitere inn Thomas i fjor høst. Han er en historieforteller fra øverste hylle, en av våre mest ettertraktede rådgivere, og er også en viktig kulturbærer i byrået, sier styreleder Per Valebrokk i Storm Communications.
Storm Holdings satser ikke bare på PR. I disse dager er selskapet i ferd med å etablere reklamebyrået Smeh, som skal ledes av tidligere Nord DDB-partner Aleksander Hetland.